söndag 12 augusti 2012

Blev vettskrämd!!

Jag läser ganska mycket fitnessbloggar på Shapemeup.se
Jag älskar speciellt Josefins blogg eftersom hon ar så underbara foton på sin mat, och jag är ju en porslinsjunkie (samlar gamla kaffekoppar och annat snyggt porslin i både gammal och ny tappning!) precis som hon verkar vara :D

Men så kollade jag runt på starsidan och hittade ett inlägg i den här bloggen som gjorde mig jätteskrajsen!
Såhär skrivs det om LCHF:  

LCHF
Upplägg: 
Man äter man med extremt låg innehåll av kolhydrater, vilket ökar mättnaden och minskar blodsockret. Det betyder att enbart cirka 10 procent av energin kommer från kolhydrater, 20 procent från protein och 70 procent från fett.
Fördelar: Dieten är relativt lätt att följa så länge man vet var kolhydraterna finns och undviker dessa. Detta ger en snabb blodsockerbalansering vilket är bra för hälsan på kort sikt.
Nackdelar: När man undviker kolhydrater bildas ketoner som ett alternativt bränsle åt hjärnan. Ketonerna är sura vilket ger en surare miljö i kroppen och detta kan leda till en rad konsekvenser. Ökad risk för benskörhet, men inflammationer hör till dessa. Dessutom får inte hjärnan tillräckligt med bränsle  och detta innebär att den mentala kapaciteten sjunker. Man har även kunnat se att serotoninhalterna i hjärnan minskar och det kan leda till nedstämdhet.

Hjälp!! Jag surfade genast över till LCHF forumet och frågade om detta verkligen stämmer, och huruvida det finns någon slags forskning som dementerar detta.
Jag fick flera lugnande svar och en länk att läsa på mig lite.

Skönt säger jag bara!! Nu ska jag fortsätta med att planera min LCHF vecka!


Tjingeling!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar