måndag 23 juli 2012

Banta sig fet..?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro..?
I alla år har viktväktarna funkat för mig.
Jag har skött min kost och motionerat, jag har inte tillåtit mig att äta den mängd godis som jag brukar, jag har avstått från kakor (i det stora hela), jag har undvikit aspartam eftersom det inte är bra, men visst har jag ätit en del lightprodukter...
http://www.annahallen.se/att-banta-sig-fet

Urdrag från lchf.se

"Kroppen är inte gjord för att enkelt kunna minska i fettmassa genom svält. Tvärt om, kroppen är gjord för att inte gå ner i fettmassa vid svält. Den som bantat/svält sig ofta vet att desto fler gånger man gjort det, desto svårare blir det. Kroppen blir expert på att inte tappa vikt samtidigt som den också kan öka i vikt genom att man bara tänker på mat. I alla fall känns det så. 

Alla andra svältbaserade viktminskningsmetoder såsom viktväktarna, viktklubb.se, xtravaganza eller olika pulver etc skapar kortvariga resultat och rustar din kropp för att klara nästa svältomgång bättre, dvs minskar dina chanser att till slut nå en normalvikt."

Men att viktväktarna skulle vara en svältkur har jag svårt att förstå.
Men jag kanske måste läsa på mer om LCHF, vad det gör för kroppen, och hur bra det egentligen är...?
Jag är lite osäker på LCHF, VV är ju gammalt och beprövat, och alla gnäller ju på LCHF "man äter ju bara kött" och som min gulliga mammi sa "man äter ju bara fett"


Ja, jag ska nog kanske läsa på lite om den kosten, så jag har lite mer på fötterna.
Det känns som att det skulle bli dyrt med att äta LCHF...
Men som sagt, jag måste nog läsa på lite, och det som jag nog skulle sakna mest om jag började äta LCHF är nog morötterna.
Aj löv morötter!




4 kommentarer:

  1. Vad gäller kött och LCHF så är det inte meningen att man ska äta mer kött än normalt, proteindelen ska vara densamma (om man inte åt väldigt lite protein innan). Fettdelen ökar man däremot, särskilt om man ätit viktväktarmat eller kaloribegränsat innan för där är ju fettet det första som ryker. Men det handlar inte om några mängder; det handlar om att man tar lite kryddsmör till köttet eller en klick majonäs till ägget eller spetsar köttfärssåsen med smör (för mättnad) istället för att ha spagetti till.

    Det här med att viktväktarna skulle vara en svältdiet tror jag handlar om att VV mest innehåller ganska näringsfattig mat. Visst är det så att man får äta typ hur mycket potatis som helst? Och grönsaker? Sånt som inte innehåller särskilt mycket näring men som funkar bra som bukfylla. Inom lchf äter man gärna mycket ägg tex, och ägg är typ det mest näringsrika livsmedlet vi har. Och i LCHF har man skurit bort de näringsämnena som inte direkt innehåller något av värde.

    Morötter KAN du äta på LCHF. Det är 5,6 kolhydrater per 100 gram och en riktlinje är att man ska hålla sig till livsmedel under 5. Morötter är alltså inte särskilt långt över riktlinjen (som ju inte är en regel). Håller du dig lågt på andra kolhydrater kan du äta ganska mycket morötter per dag.

    MEN man ska inte gå in i LCHF lite halvhjärtat, för det blir fel om man äter både LCHF och kolhydrater. Då går man upp i vikt. Viktväktarnas kostplan är väldigt mycket mer förlåtande. Viktväktarna hade dock inte funkat för mig för "lite av allt" är inte ett koncept jag köper :P

    SvaraRadera
  2. "Och i LCHF har man skurit bort de LIVSMEDLEN som inte direkt innehåller något av värde." ska det vara såklart :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bantat mig fet och viktväktarna fungerade en gång för mig... men inte igen. Med LCHF går det. Det handlar om att äta så ren mat som möjligt och det bästa av allt - sötsuget försvinner!!!

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  4. Är inte så insatt i LCHF, men har du kikat i den här bloggen: http://www.livutansocker.se/

    SvaraRadera